søndag den 15. december 2013

Julestemning i kaos

Status:
Antal personer i husstanden i 20-timers stilling: 1
Antal personer i husstanden på dagpenge, der knokler for at blive selvstændig: 1
Antal toårige præ-teenagere: 1Antal forkælede katte: 2
Antal ufærdige detaljer i forbindelse med megaombygning: Utallige
Antal år siden jeg talte med min mor for sidste gang: Præcis 6
Antal hjælpende hænder: 0
Frustrationsfaktor: Ret stor
Økonomisk status: Ret lortet
Desperationsfaktor: Enorm

I alt: Det kunne sgu godt gå bedre...

Men uanset hvad, så er det juleaften den 24. december, og vi gør, hvad vi kan, for at give den gas med noget julestemning.
Jeg besluttede mig for, at Georg Jensen måtte blive på loftet i år og holde jul. Har jo en sværm af juleuroer, eftersom min mor havde samlet i mange år, og min søde mand også har haft en eller andet løjerlig samlermani på det område, findes der ikke et rum, der ikke plejer at være overstrøet med Georg Jensens juleuroer. Og det ser da fedt ud, men jeg gad bare ikke se på det i år! Så den eneste Georg-ting, der har fået lov til at komme ned fra loftet, er den topstjerne, vi ikke har kunnet finde i et par år. Det viste sig, at den stod lumsk ligefor lige ovenfor loftslemmen! Snedige satan! Så den hænger nu i et af de store - upudsede - vinduer sammen med nogle fede kugler, Tristan-Leander har dekoreret i sin dagpleje og nogle tussegamle juleklokker i sølv, som har jeg arvet. De kommer fra forskellige af mine forfædre, men hvilke ved jeg ikke længere. Det er en af de ting, min mor tog med sig i graven.
I dag er det i øvrigt præcis 6 år siden, jeg talte med hende sidste gang. Det var i telefonen. Jeg aftalte, hvilke julegaver, jeg skulle købe og til hvem. Morgenen efter døde hun. Det var 16. december 2007. Vi begravede hende den 20. december. Og så ellers glædelig jul! Vildt underligt. Jeg kan huske, jeg var med min mand og min tante ude og handle i Kvickly op jul juleaften. Det var vildt underligt. Verden var lige bombet sønder og sammen, og der var ingen, der havde opdaget det. Alle gik bare rundt, som om ingenting var hændt og ragede ned i deres indkøbsvogne. Selvfølgelig. Det var jo kun min verden, der var bombet i stykker. Ikke alle andres. Men det var en syret shoppingtur, husker jeg.
Det var et sidespring...
Jeg ville egentlig bare lige vise et par skud af lidt julepynt. Så her:

Hama-juletræ, som jeg lavede en sen aften, to kongelige nisser, jeg har arvet fra min mor og en gammel nisse fra min mors barndomshjem. (Og vinduer, der ikke er blevet pudset efter hende det blæsende Bodil kom forbi...)

"Træet" er hjembragt af Tristan-Leander fra dagplejen og Hama-julepynt, jeg lavede en aften.

Arvenisser lavet af min morfar.

Arveklokke.

Dagplejepynt. Har verdens sejeste dagplejemor! Hun er så god til at finde på homemade stuff, som man rent faktisk gider have hængende, fordi det er fedt, og ikke kun fordi ens unge har lavet det! Elsker Marianne!

Håndlavet julekugle, som jeg gav min elskede sidste år.

Totalt overlæsset kæmpelysestage. Made by Tristan-Leander og mor.

Årets adventskrans. Er ret forelsket i Kubus-stagen i kobber, men jeg er ikke lige så vild med prisen. Fandt denne stage i genbrug og har så lavet en ordentlig røvfuld megastjerner og lagt i "skålen".

Vores 70'erhelvede har fået et par guldrensdyr og en kæmpe Hamastjerne. Lader som om jeg i virkeligheden er ret posh, hvad angår dette badeværelse. Har ladet mig fortælle, at de brune fliser er noget af det hippeste blandt visse indretningsguruer. (Og hvis en af dem læser med her, så kom bare og hent mine!)

Gik lige fletteamok...

Blandet mors korssting, mit eget neonflip, guld og amarylis og Hama und so weiter. Er virkelig pynteskizofren i år...

Min mors væk.

Genbrugskup, amarylis og kæmpe homemade Hama-værk.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...