onsdag den 17. december 2014

Jeg er ikke alene

Hold da op!

Hvor har I bare været skønne i forbindelse med mit indlæg i går. Der er så mange, der har sendt private beskeder til mig, smser og sågar har min søde mand skrevet, at en veninde har været forbi med en blomst! 

En sød kollega stoppede mig på gangen og sagde, det var dejligt, der var andre, der havde det på den måde, og en komplet fremmed har sendt mig en besked på mit arbejde om det samme.

Tusind mange tak skal I have! 

Sjovt nok er der ingen, der har brugt kommentarfeltet under indlægget, hvilket jo også er en mulighed, jeg da lige vil slå et slag for :-) Jo flere, der gør den slags, jo flere finder man ud af, der måske har det ligesom en selv. 

Men hvor er det skønt, at der er så mange, der har reageret. Ikke mindst fordi et af de højere mål med Livet på Udkanten er, at kaste store fede sten efter tabuer og de ting, der gør nas. Ikke for at få dem til at gå væk, men for at bryde tabuerne og sige tingene højt, så man ikke tror, man er alene. 

Sorg er et af de store tabuer i vores verden. Den passer ligesom ikke ind i hverken tempo eller værdier i vores hverdag, og når de første par måneder er gået, så forventes man at være kommet så langt, så man kan klare resten inden for egne fire vægge, eller for nogens vedkommende endnu mere privat. 

Det passer ikke ind i vores samfund at ringe til chefen tudende og sige, "jeg kan ikke komme på arbejde i dag, fordi min mor døde for tre år siden, og jeg kan ikke holde op med at græde, for det gør bare så ondt inde i mig i dag." I stedet for ringer vi og siger, at vi har ondt i halsen eller et eller andet fysisk, der er alment accepteret som værende gyldig sygemeldingsårsag. 

Men sorg varer længe! Det siger alle, jeg har talt med. Hvor længe er individuelt, og sorg går aldrig over. Den kan blive anderledes, knap så påtrængende. Man lærer, at solen står op i morgen, uanset at man føler, verden er gået i stå. Og lige så stille lærer man,  hvordan man lever sit liv uden dem, der døde. Men sorgen sidder for evigt i hjertet. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...